Publisert

DECODE prosjektet sin konferanse på Larnaca Universitetet på Kypros

Gjennom DECODE prosjektet har partnere fra fire land i Europa kommet sammen i et Erasmus Pluss prosjekt støttet av Europakommisjonen. Fra Norge er to partnere; Dalpro, som også har partner rolle for Veksttorget som er koordinator. Gjennom dette prosjektet har partnere utarbeidet et kurs som er åpent for alle, gratis, og tilbyr opplæring innenfor det å bygge opp, markedsføre og drifte en bedrift som jobber innenfor kulturturisme. Gjennomføring av kurset gir digitale diplomer; badges, etter gjennomføring og krever ingen forkunnskaper. Dette er en unik mulighet for å lære digitale verktøy som kan bidra til bevaring av kultur gjennom den digitale forvandlingen vi ser i samfunnet i dag. Samtidig med mye nyttig læring for utvikling av egen bedrift, også i samarbeid med andre bedrifter og instanser. Prosjektet gir også anbefalinger til tilrettelegging, rettet mot de som jobber opp mot utvikling i distrikter med utdanning og kompetanseheving innenfor kulturturisme.

Ved slutten av prosjektets periode var det en slutt konferanse på et universitet på Kypros, Larnaca som har mye studiemuligheter innenfor reiseliv. Der var alle partnere samlet, og partnere på Kypros, Synthesis var vertskap under besøket på Kypros. De andre partnerne var VAEV fra Østerrike og Akadimos fra Hellas. Under konferansen som samlet over 70 tilhørere ble det presentert av de ulike ansvarlige partnerne om prosjektet og om de ulike modulene i DECODE kurset; produktutvikling, merkevarebygging, sosiale medier og nettverk og samarbeid.

Registrer deg gjerne og utforsk kursplattformen her: https://decode-training.eu

Publisert

Kulturturisme -en klar trend

I dag er kulturturisme et begrep vi ser oftere innenfor reiseliv. Kultur er et hovedprodukt i det internasjonale markedet i dag og en av de største og hurtigst voksende globale markedene. Det er ikke bare i Europa men globalt en klar trend at flere turister velger sin destinasjon ut fra destinasjonens kulturelle tilbud.

Men hva er egentlig kulturturisme? Begrepet er vidt og favner mye. Det innebærer å reise for å oppleve og engasjere seg i kulturarv, tradisjoner, skikker, kunst og livsstil i forskjellige samfunn eller regioner. Det innebærer å utforske historiske steder, museer, kunstgallerier, festivaler, mat, arkitektur og andre aspekter av et samfunns kultur. Kulturell turisme søker å fremme og bevare ulike kulturelle identiteter, samtidig som det bidrar til den økonomiske utviklingen av destinasjonene som besøkes.

I Norge ble det satset på kulturturisme de senere år. Regjeringen opprettet Samarbeidsråd for kultur og reiseliv for å øke satsingen på kulturturisme i Norge, som resulterte i rapporten; «Powered by culture» i 2019. Den foreslår tiltak til å bedre omfanget, kvaliteten og tilgjengeligheten på kulturbaserte reiselivsprodukter. Dette ble gjort etter at de så at det var behov for økt kompetanse blant aktørene, mer effektiv formidling av kulturprodukter, og synliggjøring av kulturtilbudet som del av et attraktivt reiselivsprodukt.

Kulturturisme definisjonen favner mye og gir også rom for hverdagslivet. Om man tenker på tider som har vært eller nåtiden er vi omringet av kultur gjennom maten vi spiser, tradisjonene vi holder på, historiene vi vil fortelle og hvordan vi bruker landskapet. Som en liten idemyldring på hva man kan innbefatte i Norge kan nevnes fisketurisme, historiske bygninger, vikingskip, kulturlandskap, lokalmat, seter drift, byggeteknikker, natur, håndverk, tørrfisk, bryggeri, overnatting i trehytter og andre spesielle steder, kunst… For å nevne noe. Den som reiser for å oppleve kultur vil gjerne se det autentiske, det ekte. Det er en søken etter å lære noe, bli inspirert. De vil bli kjent med lokal kulturarv, lære om tradisjoner og teknikker, om historie og det autentiske ved et sted. Kulturturisten legger gjerne igjen mer penger og er mer miljø og bærekrafts bevisste i sine valg. Mat er en vesentlig del for de fleste som reiser og en viktig del av reisen, på et eller annet vis. Gjennom dette bidrar kulturturisme til at lokale tradisjoner blir tatt vare på, det er lettere å opprettholde småsamfunn gjennom at jobber og muligheter bevares i utkanter.

Gjennom DECODE prosjektet har partnere fra fire land i Europa kommet sammen i et Erasmus Pluss prosjekt støttet av europakommisjonen. Prosjektet har utarbeidet et kurs som er åpent for alle og tilbyr opplæring innenfor det å bygge opp, markedsføre og drifte en bedrift som jobber innenfor kulturturisme. Gjennomføring av kurset gir digitale diplomer; badges, etter gjennomføring og krever ingen forkunnskaper. Dette er en unik mulighet for å lære digitale verktøy som kan bidra til bevaring av kultur gjennom den digitale forvandlingen vi ser i samfunnet i dag. Samtidig med mye nyttig læring for utvikling av egen bedrift, også i samarbeid med andre bedrifter og instanser. Prosjektet gir også anbefalinger til tilrettelegging, rettet mot de som jobber opp mot utvikling i distrikter med utdanning og kompetanseheving innenfor kulturturisme.

Se treningsplattformen her: https://decode-training.eu

Publisert

Erasmus+ prosjektet HAPPEY

Vi har det siste året jobbet med et prosjekt, rettet mot ungdommer gjennom Erasmus +. Den engelske arbeidstittelen er  HAPPEY- Heuristic approach to hidden hunger. Denne guideboka med tittelen “Sunn livsstil og bærekraftig mat» er et ungdomsrettet prosjekt hvor vi er tre organisasjoner som har jobbet sammen om å lage en guidebok som handler om sunn livsstil og bærekraftig kosthold. Vi er partnere fra Norge, Island og Luxemburg. Boken retter seg mot unge med ønske om å inspirere til å forstå verdien av mat og ernæring og gir verdifull innsikt, informasjon og tips til bruk i hverdagen. 

Klikk på bildet eller gå inn på denne linken og last ned boken, her er det nyttig informasjon til mange, uansett alder.

Ønsker du å laste den ned på et av de andre språkene besøk denne nettsiden: https://agd.lu/project-happey/

Publisert

Julemarked 2.desember kl 10-14

DalPro Arena er et drivhus som er bygd om til markeds og aktivitetstall. Her får du den beste stemningen under lysekronene. Kom og kjøp julegaver og lokal mat og drikke, eller bare opplev DalPro Gård på Hitra. Vi fyller det store drivhuset vårt, DalPro Arena med mange utstillere med spennende varer. Her vil det også være mulig for barna å stå på skøyter på vår innendørs skøytebane. I tillegg blir det utstilling av håndtverk i fjøset.

Du vil også kunne møte dyrene våre på gården og håndmate hjorten kl 11:00Vi fyrer opp i bålpanne, dekorerer med lys og lager god stemning i mørketiden. Dette blir en uforglemmelig opplevelse.

Om ikke dagen skulle passe vil vi også anbefale en tur innom vår gårdsbutikk og besøke gården vår.

Publisert

Høstmarked i DalPro Arena 7. oktober 10-14

Program:
Åpent fra 10:00 -14:00
11:00 Hjorteforing

Salgsboder: Kunst og håndverk, klær, hudprodukter, honning, såper, ferske bakevarer, urter og smultringer.Mat: Grilling av hjortekarbonader og salg av våre populære boblevaffler og kaker.DalPro

Gårdsbutikk: er åpen og bugner av lokalmat fra hele Trøndelag. Gårdsbutikken har salg av ferskt hjortekjøtt fra årets slaktesesong